Wydanie wtórnika prawa jazdy z powodu jego utraty (zagubienie, kradzież) lub zniszczenia


Ogólny opis

  1. W związku z wejściem w życie z dniem 25 lutego 2016 r. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, elektroniczne formularze do złożenia wniosku drogą elektroniczną zostaną udostępnione po opublikowaniu wzoru przez ministerstwo w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów.
  2. Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana w terminie 30 dni od zaistnienia zdarzenia zawiadomić starostę (w mieście na prawach powiatu - prezydenta miasta) o utracie prawa jazdy, lub zniszczeniu tego dokumentu w stopniu powodujących jego nieczytelność.
  3. Prawo jazdy otrzymuje osoba, która uprzedzona o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy składa oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 05 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
  4. Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do starosty (w miastach na prawach powiatu - prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się.
  5. Kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku.
  2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
  3. Dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (do wglądu).
    W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.
  4. Zdjęcie powinno być:
    1. kolorowe,
    2. aktualne ( fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku),
    3. wyraźne,
    4. ostre,
    5. wykonane na jednolitym jasnym tle,
    6. w wymiarach: 35 x 45 mm,
    7. powinno odwzorowywać naturalny kolor skóry,
    8. powinno obejmować wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
    Uwaga!
    1. jeśli posiadasz wrodzone lub nabyte wady wzroku, możesz zrobić fotografię w ciemnych okularach. Dodatkowo do wniosku załącz orzeczenie o niepełnosprawności (osoba do 16 roku życia), lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (osoba, która ukończyła 16 lat) z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.).
    2. jeśli nosisz nakrycie głowy zgodnie z religią, którą wyznajesz - możesz je mieć na zdjęciu, jeśli twarz będzie nadal widoczna. Dodatkowo do wniosku załącz zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

    Parametry wymagane dla zdjęcia dostarczonego na płycie CD:
    1. Format JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej,
    2. Plik nie może być większy niż 100 kB,
    3. Przestrzeń barw : sRGB,
    4. Szerokość zdjęcia musi być równa 260 pikseli,
    5. Wysokość zdjęcia musi być równa 337 pikseli,
    6. Głębia kolorów jest równa 24 bity na piksel,
    7. Zdjęcie nie może być starsze niż 180 dni.
  5. Kserokopia posiadanego prawa jazdy (dwustronna) w przypadku posiadania dokumentu częściowo zniszczonego.
  6. Cudzoziemiec ubiegający się o otrzymanie polskiego prawa jazdy dołącza do wniosku kserokopię karty pobytu, wizy pobytowej lub innego dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  7. Skan podpisu - w przypadku składania wniosku w postaci elektronicznej.
  8. Dodatkowe parametry załączników w przypadku składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego:
    Parametry wymagane dla zdjęcia (załączonego do wniosku elektronicznego):
    1. Plik JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej zawierający datę wykonania zdjęcia. Zalecane jest także umieszczenie w nagłówku EXIF nazwy i danych adresowych zakładu fotograficznego, w którym zostało wykonane zdjęcie.
    2. Przestrzeń barw: sRGB.
    3. Głębia kolorów: 24 bity.
    4. Rozdzielczość zdjęcia: 480x615 pikseli.
    5. Rozmiar pliku nie większy niż 100KB.
    6. Kompresja: poziom jakości JPEG nie mniejszy niż 80/100.
    Parametry wymagane dla skanu podpisu interesanta (załączonego do wniosku elektronicznego):
    1. Skan w formacie JPEG wykonany na jednolitym jasnym tle (białe), pozbawiony zabrudzeń, ramek, linii ułatwiających pisanie, itp. Podpis do skanowania musi być złożony czarnym długopisem lub piórem.
    2. Przestrzeń barw : greyscale (skala odcieni szarości).
    3. Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: min 300 x 111 pikseli.
    4. Kompresja: poziom jakości JPEG nie mniejszy niż 80/100.
    Parametry wymagane dla pozostałych załączników (załączonych do wniosku elektronicznego):
    1. Skan w formacie JPEG.
    2. Przestrzeń barw : greyscale lub sRGB.
    3. Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: max 2500 x 3500 pikseli.
    4. Rozmiar pliku nie większy niż 200 KB.
    5. Kompresja: dla obrazów JPEG poziom jakości nie mniejszy niż 80/100.

Sposób dostarczania dokumentów

  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
    2. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3. Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.

      Wydział Komunikacji Żywiec
      34-300 Żywiec Al. Wolności 2

      Dokumenty do wglądu okazuje się urzędnikowi prowadzącemu sprawę.

  2. Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.

  3. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.

Opłaty

  1. Kwota opłaty: 100 PLN.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  3. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  4. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W przypadku złożenia kompletnego wniosku, prawo jazdy wydaje się niezwłocznie. W sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego w terminie do 30 dni. W sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
  2. Otrzymanie nowego prawa jazdy uzależnione jest od zwrotu dotychczas posiadanego dokumentu do kierowania pojazdami mechanicznymi (warunek ten nie dotyczy sytuacji, w której wtórnik prawa jazdy wydawany jest z powodu jego utraty).
  3. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. Osobiście w siedzibie urzędu.
    2. Poprzez pocztę tradycyjną.
  4. O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

Informacje na temat przebiegu sprawy

  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
  2. Informacje można uzyskać również telefonicznie.

Pliki do pobrania

31‑08‑2021 14:13:18
Dokumenty:
Plik pdf Klauzula RODO.pdf
01‑09‑2021 16:18:20
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
76KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik docx Klauzula RODO.docx
01‑09‑2021 16:18:20
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
17KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Wniosek - wydanie prawa jazdy.pdf
01‑03‑2023 08:19:22
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
333KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik doc Wniosek - wydanie prawa jazdy.doc
01‑03‑2023 08:19:22
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
294KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Bartosz Świtalski
email: s8275@zywiec.powiat.pl
, w dniu:  31‑08‑2021 14:13:09
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Mateusz Bukowski
email: bip@zywiec.powiat.pl
, w dniu:  31‑08‑2021 14:13:09
Data ostatniej aktualizacji:
20‑07‑2023 07:53:02
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie