Przywrócenie uprawnienia do kierowania pojazdem cofniętego na okres nieprzekraczający 1 roku
Ogólny opis
- W związku z wejściem w życie z dniem 25 lutego 2016 r. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, elektroniczne formularze do złożenia wniosku drogą elektroniczną zostaną udostępnione po opublikowaniu wzoru przez ministerstwo w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów.
- Uprawnienie przywraca się po ustaniu przyczyn cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej.
- Decyzję o przywróceniu uprawnienia do kierowania pojazdem wydaje starosta (w mieście na prawach powiatu - prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się.
- W celu przywrócenia uprawnienia do kierowania pojazdem należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do starosty (w miastach na prawach powiatu - prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się.
- Kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Oryginał orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami - w przypadku cofnięcia uprawnienia w związku z stwierdzeniem istnienia przeciwwskazań lekarskich do prowadzenia pojazdów.
- Oryginał orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami w przypadku cofnięcia uprawnienia w związku z stwierdzeniem istnienia przeciwwskazań psychologicznych do prowadzenia pojazdów.
- Dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (do wglądu).
W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym podpisem weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem (za pośrednictwem ePUAP), dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. - Cudzoziemiec ubiegający się o otrzymanie polskiego prawa jazdy dołącza do wniosku kserokopię karty pobytu, wizy lub innego dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
- Zdjęcie powinno być:
- kolorowe,
- aktualne ( fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku),
- wyraźne,
- ostre,
- wykonane na jednolitym jasnym tle,
- w wymiarach: 35 x 45 mm,
- powinno odwzorowywać naturalny kolor skóry,
- powinno obejmować wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Uwaga! - jeśli posiadasz wrodzone lub nabyte wady wzroku, możesz zrobić fotografię w ciemnych okularach. Dodatkowo do wniosku załącz orzeczenie o niepełnosprawności (osoba do 16 roku życia), lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (osoba, która ukończyła 16 lat) z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.).
- jeśli nosisz nakrycie głowy zgodnie z religią, którą wyznajesz - możesz je mieć na zdjęciu, jeśli twarz będzie nadal widoczna. Dodatkowo do wniosku załącz zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Parametry wymagane dla zdjęcia dostarczonego na płycie CD: - Format JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej,
- Plik nie może być większy niż 100 kB,
- Przestrzeń barw : sRGB,
- Szerokość zdjęcia musi być równa 260 pikseli,
- Wysokość zdjęcia musi być równa 337 pikseli,
- Głębia kolorów jest równa 24 bity na piksel,
- Zdjęcie nie może być starsze niż 180 dni.
- Dodatkowe parametry załączników w przypadku składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego:
Parametry wymagane dla zdjęcia (załączonego do wniosku elektronicznego): - Plik JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej zawierający datę wykonania zdjęcia. Zalecane jest także umieszczenie w nagłówku EXIF nazwy i danych adresowych zakładu fotograficznego, w którym zostało wykonane zdjęcie.
- Przestrzeń barw: sRGB.
- Głębia kolorów: 24 bity.
- Rozdzielczość zdjęcia: 480x615 pikseli.
- Rozmiar pliku nie większy niż 100KB.
- Kompresja: poziom jakości JPEG nie mniejszy niż 80/100.
Parametry wymagane dla skanu podpisu interesanta (załączonego do wniosku elektronicznego): - Skan w formacie JPEG wykonany na jednolitym jasnym tle (białe), pozbawiony zabrudzeń, ramek, linii ułatwiających pisanie, itp. Podpis do skanowania musi być złożony czarnym długopisem lub piórem.
- Przestrzeń barw : greyscale (skala odcieni szarości).
- Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: min 300 x 111 pikseli.
- Kompresja: poziom jakości JPEG nie mniejszy niż 80/100.
Parametry wymagane dla pozostałych załączników (załączonych do wniosku elektronicznego): - Skan w formacie JPEG.
- Przestrzeń barw : greyscale lub sRGB.
- Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: max 2500 x 3500 pikseli.
- Rozmiar pliku nie większy niż 200 KB.
- Kompresja: dla obrazów JPEG poziom jakości nie mniejszy niż 80/100.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
Wydział Komunikacji Żywiec
34-300 Żywiec Al. Wolności 2
Dokumenty do wglądu okazuje się urzędnikowi prowadzącemu sprawę.
-
Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
-
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Niezwłocznie po wpłynięciu kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna o przywróceniu uprawnień lub odmowie przywrócenia uprawnień do kierowania pojazdem.
- W przypadku wydania decyzji o przywróceniu cofniętego uprawnienia - prawo jazdy lub pozwolenie do kierowania tramwajem wydawane jest Wnioskodawcy.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Pliki do pobrania
06‑10‑2021 08:54:50
Dokumenty:
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Data ostatniej aktualizacji:
20‑07‑2023 08:06:13
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie