Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie
Ogólny opis
- Władze publiczne są obowiązane udostępniać każdemu informacje o środowisku i jego ochronie znajdujące się w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone.
- Szczegółowy wykaz informacji podlegających udostępnieniu został opisany w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
- Dane o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, które określa art. 21 ust. 2 ww. ustawy, zamieszcza się w publicznie dostępnych wykazach.
- Informacje o środowisku i jego ochronie udostępnia się na pisemny wniosek.
- Informację niewymagającą wyszukiwania, która może być przekazana w formie ustnej, udostępnia się bez pisemnego wniosku.
- Jeżeli wniosek dotyczy informacji niebędącej w posiadaniu organu administracji i dla niego nieprzeznaczonej, organ ten niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku:
- Przekazuje wniosek organowi administracji, w którego posiadaniu znajduje się żądana informacja lub dla którego informacja ta jest przeznaczona, i powiadamia o tym Wnioskodawcę.
- Zwraca wniosek wnioskodawcy, jeżeli nie można ustalić właściwego organu.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Poprzez pocztę tradycyjną na adres:
Starostwo Powiatowe w Żywcu
Wydział Ochrony Środowiska
ul. Krasińskiego 13, 34-300 Żywiec - Bezpośrednio w urzędzie Starostwa Powiatowego w Żywcu przy ul. Krasińskiego 13
w Biurze Podawczym - Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP
wybierając formularz/ / usługę "pismo ogólne do urzędu" opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Jeżeli wniosek o udostępnienie informacji jest sformułowany w sposób zbyt ogólny, organ administracji niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku, wzywa Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, udzielając stosownych wyjaśnień, w szczególności informuje o możliwości skorzystania z publicznie dostępnych wykazów danych.
- Uzupełnienie wniosku nie wyłącza możliwości odmowy udostępnienia informacji ze względu na to, że wniosek o udostępnienie informacji jest w sposób oczywisty niemożliwy do zrealizowania lub sformułowany w sposób zbyt ogólny, jeżeli wymagałoby to doskonalenia dokumentów lub danych będących w trakcie opracowania lub wymagałoby to dostarczenia dokumentów lub danych przeznaczonych do wewnętrznego komunikowania się.
Opłaty
- Wyszukiwanie i przeglądanie w siedzibie organu administracji dokumentów wyszczególnionych w publicznie dostępnym wykazie jest bezpłatne.
- Za wyszukiwanie informacji, przekształcanie informacji w formę wskazaną we wniosku o udostępnienie, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłanie organ administracji pobiera opłaty w wysokości odzwierciedlającej związane z tym uzasadnione koszty.
- Jednostkowe stawki opłat określa Rozporządzenie z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji o środowisku (Dz.U. z 2010r. Nr 215 poz 1415 z późn. zm.).
Wysokość powyższych opłat kształtuje się następująco:
1. Opłata za wyszukiwanie informacji wynosi 5 zł, jeżeli wymaga wyszukania do 10 dokumentów.
Jeżeli informacja wymaga wyszukania więcej niż 10 dokumentów, pobierana jest dodatkowa opłata
obliczona poprzez przemnożenie kwoty 5 zł przez liczbę dodatkowych dokumentów i przez
współczynnik różnicujący 0,1.
2. Opłata za sporządzanie kopii dokumentów lub danych:
- w formacie A4 (210 mm x 297 mm) wynosi 0,15 zł za stronę kopii czarno-białej (opłata główna)
lub 1,50 zł za stronę kopii kolorowej (opłata główna),
- w formacie A3 (297 mm x 420 mm) pobiera się opłatę główną pomnożoną przez współczynnik
różnicujący 2,
- w pozostałych formatach pobiera się opłatę zgodną z w/w rozporządzeniem.
3. Opłata udostępnienie informacji w formie elektronicznej – nie więcej niż 1,50 zł za każdą płytę CD
lub DVD. Po uzyskaniu zgody wnioskującego pobiera się opłatę równą kosztowi zakupu nośnika, jeżeli
wniosek dotyczy udostępnienia informacji na innych nośnikach.
4. Opłata za przesyłanie kopii dokumentów lub danych drogą pocztową - pobiera się opłatę
w wysokości podanej w obowiązującym cenniku powszechnych usług pocztowych lub kurierskich.
Ustalonego wspólnie operatora, za przesyłkę danego rodzaju i danej kategorii wagowej.
Wyżej określone opłaty uiszcza się w terminie 14 dni, poprzez wpłatę w kasie tut. Starostwa,
na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Żywcu lub przy odbiorze przesyłki. Dodatkową
opłatę przy odbiorze przesyłki ponosi również wnioskujący. - Opłatę, o której mowa w pkt. 3, uiszcza się w terminie 14 dni od otrzymania stosownego wezwania urzędu, przez wpłatę do kasy, na rachunek bankowy urzędu lub przy odbiorze przesyłki.
- Przesłanie kopii dokumentów lub danych następuje po przedstawieniu przez Wnioskodawcę dowodu uiszczenia stosownej opłaty.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku następuje udostępnienie informacji w formie określonej we wniosku bądź wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia informacji. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
- Dokumenty, o których dane są zamieszczane w publicznie dostępnych wykazach, o których mowa w art. 21 ust. 1 udostępnia się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Drogą elektroniczną poprzez skrzynkę kontaktową ePUAP.
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Pliki do pobrania
21‑07‑2021 13:19:11
Dokumenty:
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Data ostatniej aktualizacji:
06‑10‑2021 12:41:43
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie