Kompetencje
Do WYDZIAŁU GEODEZJI, KARTOGRAFII I GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI należą sprawy z zakresu:
-
Ustawy z dnia 17 maja1999 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
-
Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
-
prowadzenie dla obszaru powiatu:
-
ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych EGiB,
-
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych GESUT,
-
gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
-
-
tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych,
-
rejestru cen nieruchomości; RCN
-
szczegółowych osnów geodezyjnych; BSOG
-
obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000; BDOT 500,
-
-
tworzenie na podstawie odpowiednich zbiorów danych zawartych w bazach danych i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych:
-
mapy ewidencyjnej,
-
mapy zasadniczej,
-
-
-
koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
-
zakładanie osnów szczegółowych;
-
przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
-
ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
-
-
Ustawy z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych:
-
udostępnianie akt uwłaszczeniowych organom administracji i sądom
-
rozpatrywanie wniosków o sprostowanie błędów i oczywistych omyłek oraz wydawanie Postanowień
-
Wydawanie duplikatów decyzji.
-
-
Ustawy z dnia 21 sierpnia1997 r. o gospodarce nieruchomościami:
-
Gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa:
-
ewidencjonowanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,
-
sporządzanie planu wykorzystania zasobu,
-
zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem
-
współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa i jednostkami samorządu terytorialnego,
-
zbywanie za zgodą Wojewody nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
-
podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność i inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej
-
-
Gospodarowanie zasobem nieruchomości Powiatu:
-
ewidencjonowanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu,
-
sporządzanie planu wykorzystania zasobu,
-
zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
-
współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Powiatu i jednostkami samorządu terytorialnego,
-
przygotowanie dokumentacji niezbędnej do postępowań sądowych w sprawach o własność i inne prawa rzeczowe na nieruchomości z roszczeniami ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz wniosków o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej,
-
-
Sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa:
-
przygotowanie wycen nieruchomości,
-
występowanie o zgodę Wojewody,
-
sporządzenie wykazów nieruchomości,
-
organizowanie i przeprowadzanie przetargów,
-
przygotowanie protokołów uzgodnień,
-
aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste oraz wnoszenie sprzeciwu od orzeczeń Samorządowego Kolegium Odwoławczego
-
-
Sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Powiatu:
-
przygotowanie wycen nieruchomości,
-
przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu,
-
sporządzenie wykazów nieruchomości,
-
organizowanie i przeprowadzanie przetargów,
-
przygotowanie protokołów uzgodnień
-
-
Zamiana nieruchomości Skarbu Państwa
-
Najem, dzierżawa, użyczenie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu
-
Przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu oraz projektów umów
-
Oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd oraz ustalanie opłat z tego tytułu
-
Aktualizacja opłat
-
Ustalanie innego terminu opłaty
-
Przekazywanie trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi
-
Oddawanie nieruchomości Powiatu w trwały zarząd oraz ustalanie opłat z tego tytułu przygotowanie projektów aktualizacji opłat
-
Ustalanie innego terminu opłaty
-
Przygotowanie projektów decyzji o oddaniu w trwały zarząd lub przeniesieniu zarządu między jednostkami organizacyjnymi
-
Wygaszanie trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa - wydawanie decyzji
-
Wygaszanie trwałego zarządu nieruchomości Powiatu - przygotowanie projektów decyzji
-
Przekazywanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na cele szczególne
-
Wykonywanie, ograniczanie i pozbawianie praw do nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu
-
wnioskowanie o podział,
-
opiniowanie projektów podziału.
-
-
Udzielanie za zgodą Wojewody bonifikat od pierwszych opłat i opłat rocznych za nieruchomości Skarbu Państwa
-
Udzielanie za zgodą Rady Powiatu bonifikat od pierwszych opłat i opłat rocznych za nieruchomości Powiatu
-
Wywłaszczanie nieruchomości
-
Przygotowanie wyceny nieruchomości
-
Przeprowadzenie rokowań
-
Wydawanie decyzji o wywłaszczeniu i odszkodowaniu
-
Wnioskowanie o wpis w księdze wieczystej informacji o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego, o jej wykreślenie oraz o ujawnienie nowego stanu prawnego wynikającego z decyzji
-
Ograniczanie sposobu korzystania z nieruchomości
-
Przeprowadzanie rokowań
-
Wydawanie decyzji
-
Wnioskowanie o wpis w księdze wieczystej
-
Wydawanie decyzji o przejęciu na własność państwa o nieuregulowanym stanie prawnym w trybie postępowania o wywłaszczeniu
-
Zwrot wywłaszczonych nieruchomości
-
Przygotowanie dokumentacji geodezyjnej
-
Przygotowanie wyceny nieruchomości
-
Ustalanie wysokości odszkodowania
-
Wydawanie decyzji o zwrocie nieruchomości i odszkodowań
-
Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz posiadaczy i użytkowników
-
-
Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych:
-
Prowadzenie postępowania i ustalanie w drodze decyzji odszkodowania za nieruchomości objęte decyzją Zrid przy zastosowaniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami
-
Stwierdzenie w drodze decyzji ustanowienia trwałego zarządu nieruchomości nabytych na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi na rzecz właściwej jednostki samorządu
-
-
Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności:
-
Przygotowanie wyceny nieruchomości
-
Wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz ustalanie opłat z tego tytułu
-
Udzielenie bonifikat za zgodą Wojewody
-
-
Dekretu z dnia 8 sierpnia 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych praw własności nieruchomości przyjętych na cele reformy rolnej:
-
Stwierdzenie czy nieruchomość podlega działaniu dekretu o reformie rolnej
-
Składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej wraz z niezbędną dokumentacją
-
-
Ustawy z dnia 29czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:
-
Ustalanie, które nieruchomości stanowią mienie gromadzkie lub wspólnotę gruntową
-
Ustalanie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej
-
-
Ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków och rodzin o zmianie ustawy o podatku rolnym:
-
przekazywanie na własność działki pod budynkiem stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności
-
-
Ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników:
-
nadawanie na własność działki przyznanej do bezpłatnego użytkowania oraz gruntu związanego z lokalem mieszkalnym lub budynkiem przekazanym do użytkowania
-
-
Ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych:
-
przekazywanie gruntów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania pod rodzinne ogrody działkowe w nieodpłatne użytkowanie Polskiemu Związkowi Działkowców względnie mogą być nieodpłatnie w użytkowanie wieczyste
-
-
Ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:
-
Przekazywanie na wniosek Ministra Obrony Narodowej w trwały zarząd gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa
-
Przejmowanie nieruchomości pozostających w zarządzie organów wojskowych zbędnej na cele obronności i bezpieczeństwa państwa
-
-
Ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych:
-
Wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji wraz z ustalaniem należności i opłat
-
Określanie obowiązków związanych z wyłączeniem gruntów z produkcji
-
Ustalanie kar i opłat za niezgodne z przepisami ustawy wyłączenie gruntów z produkcji
-
Nakładanie obowiązku zdjęcia wierzchniej warstwy gleby
-
Wydawanie decyzji w sprawie zapobiegania degradacji gruntów
-
Wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania gruntów zdewastowanych lub zdegradowanych
-
Kontrola wykonywania przepisów ustawy
-
-
Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa:
-
Przygotowanie wyceny nieruchomości
-
Występowanie do Wojewody o zgodę na zbycie
-
Przygotowanie niezbędnej dokumentacji do zawarcia umowy cywilno - prawnej
-
Przygotowanie protokołów uzgodnień
-
-
Ustawy z dnia 20 lutego1997 r. o stosunku do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej:
-
występowanie przed Komisją Regulacyjną ds. Gmin Wyznaniowych Żydowskich
-
-
Ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców:
-
Przygotowanie wniosku o wydanie przez Sąd orzeczenia o nieważności nabycia nieruchomości
-
-
Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece:
-
zawiadamianie sądu właściwego do prowadzenia księgi wieczystej o każdej zmianie właściciela nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub Powiatu, dla której założona jest księga wieczysta
-
-
Ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego:
-
stwierdzanie w drodze decyzji wygaśnięcia trwałego zarządu nieruchomości jednostki organizacyjnej podporządkowanej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej w stosunku do przekazanej nieruchomości
-
-
Ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa:
-
Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do zawarciu umowy pomiędzy starostą a podatnikiem o przeniesieniu prawa własności rzeczy lub praw majątkowych w zamian za wygaśnięcie zobowiązania podatkowego
-
Zawiadamianie Urzędu Skarbowego o zawarciu takiej umowy
-
-
Ustawy z dnia 21czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego:
-
Ustalanie stawki czynszu w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu powiatu - przygotowanie projektów uchwał
-
Przygotowanie projektu zarządzenia w sprawie stawek czynszu za lokale Skarbu
-
-
Ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa:
-
wydawanie decyzji o przekazaniu nieruchomości rolnych nabytych przez Skarb Państwa na podstawie odrębnych przepisów
-
-
Ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną:
-
Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do nabycia przez Powiat mienia z mocy prawa i na wniosek
-
Obsługa Komisji Inwentaryzacyjnej
-
Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do nabycia przez Powiat gruntów zajętych pod drogi Powiatowe
-
Przygotowanie wniosków do Wojewody o potwierdzenie nabycia przez Powiat gruntów zajętych pod drogi
-
Przygotowanie wniosków o wpis w księdze wieczystej prawa własności gruntów stanowiących drogi powiatowe
-
-
Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym:
-
Przygotowanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawach dotyczących zasad nabycia i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata
-
Przygotowanie projektów sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami Powiatu
-
Przygotowanie materiałów dla Zarządu Powiatu z zakresu gospodarowania nieruchomościami Powiatu
-
-
Ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów:
-
Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania scaleniowego lub wymiennego prowadzenie postępowania
-
Zatwierdzenie w drodze decyzji projektu scalenia gruntów
-
Wprowadzenie uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów
-
Przygotowanie wniosków oraz niezbędnej dokumentacji do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych
-
Zatwierdzanie w drodze decyzji projektu wymiany gruntów
-
-
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów:
-
wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności
-
informowanie właścicieli gruntów na piśmie o wysokości opłaty jednorazowej oraz wysokości kwoty należnej do zapłaty po uwzględnieniu bonifikaty
-
wydawanie zaświadczeń stanowiących podstawę do złożenia wniosku przez właściciela gruntu o wykreślenie roszczenia w dziale III księgi wieczystej o wniesienie opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
-
-
Ustawa z dnia 20 lipca 2017r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości:
-
ewidencjonowanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w wykazie
-
sporządzanie wykazów nieruchomości do KZN
-
sporządzanie opinii o nieruchomościach
-
przygotowywanie protokołów zdawczo-odbiorczych dotyczących przekazania nieruchomości do/z KZN oraz zmiany w księgach wieczystych
-
-
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym
-
przygotowanie dokumentacji i przeprowadzenie postępowania
-
wydanie decyzji
-
-
Realizacja innych zadań wynikających ze zmian przepisów prawnych dotyczących zakresu działania wydziału.
-
Utrzymanie procesów Systemu Zarządzania Jakością.
email: bip@zywiec.powiat.pl , w dniu: 02‑08‑2013 07:38:00
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|