Kompetencje


Do WYDZIAŁU GEODEZJI, KARTOGRAFII I GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI należą sprawy z zakresu:

  1. Ustawy z dnia 17 maja1999 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:

    1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:

      1. prowadzenie dla obszaru powiatu:

        • ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych EGiB,

        • geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych GESUT,

        • gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

      2. tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych,

        • rejestru cen nieruchomości; RCN

        • szczegółowych osnów geodezyjnych; BSOG

        • obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000; BDOT 500,

      3. tworzenie na podstawie odpowiednich zbiorów danych zawartych w bazach danych i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych:

        • mapy ewidencyjnej,

        • mapy zasadniczej,

    2. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;

    3. zakładanie osnów szczegółowych;

    4. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;

    5. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;

  2. Ustawy z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych:

    1. udostępnianie akt uwłaszczeniowych organom administracji i sądom

    2. rozpatrywanie wniosków o sprostowanie błędów i oczywistych omyłek oraz wydawanie Postanowień

    3. Wydawanie duplikatów decyzji.

  3. Ustawy z dnia 21 sierpnia1997 r. o gospodarce nieruchomościami:

    1. Gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa:

      • ewidencjonowanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,

      • sporządzanie planu wykorzystania zasobu,

      • zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem

      • współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa i jednostkami samorządu terytorialnego,

      • zbywanie za zgodą Wojewody nieruchomości wchodzących w skład zasobu,

      • podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność i inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej

    2. Gospodarowanie zasobem nieruchomości Powiatu:

      • ewidencjonowanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu,

      • sporządzanie planu wykorzystania zasobu,

      • zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,

      • współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Powiatu i jednostkami samorządu terytorialnego,

      • przygotowanie dokumentacji niezbędnej do postępowań sądowych w sprawach o własność i inne prawa rzeczowe na nieruchomości z roszczeniami ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz wniosków o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej,

    3. Sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa:

      • przygotowanie wycen nieruchomości,

      • występowanie o zgodę Wojewody,

      • sporządzenie wykazów nieruchomości,

      • organizowanie i przeprowadzanie przetargów,

      • przygotowanie protokołów uzgodnień,

      • aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste oraz wnoszenie sprzeciwu od orzeczeń Samorządowego Kolegium Odwoławczego

    4. Sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Powiatu:

      • przygotowanie wycen nieruchomości,

      • przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu,

      • sporządzenie wykazów nieruchomości,

      • organizowanie i przeprowadzanie przetargów,

      • przygotowanie protokołów uzgodnień

    5. Zamiana nieruchomości Skarbu Państwa

    6. Najem, dzierżawa, użyczenie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu

    7. Przygotowanie projektów uchwał Rady i Zarządu oraz projektów umów

    8. Oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd oraz ustalanie opłat z tego tytułu

    9. Aktualizacja opłat

    10. Ustalanie innego terminu opłaty

    11. Przekazywanie trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi

    12. Oddawanie nieruchomości Powiatu w trwały zarząd oraz ustalanie opłat z tego tytułu przygotowanie projektów aktualizacji opłat

    13. Ustalanie innego terminu opłaty

    14. Przygotowanie projektów decyzji o oddaniu w trwały zarząd lub przeniesieniu zarządu między jednostkami organizacyjnymi

    15. Wygaszanie trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa - wydawanie decyzji

    16. Wygaszanie trwałego zarządu nieruchomości Powiatu - przygotowanie projektów decyzji

    17. Przekazywanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na cele szczególne

    18. Wykonywanie, ograniczanie i pozbawianie praw do nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu

      • wnioskowanie o podział,

      • opiniowanie projektów podziału.

    19. Udzielanie za zgodą Wojewody bonifikat od pierwszych opłat i opłat rocznych za nieruchomości Skarbu Państwa

    20. Udzielanie za zgodą Rady Powiatu bonifikat od pierwszych opłat i opłat rocznych za nieruchomości Powiatu

    21. Wywłaszczanie nieruchomości

    22. Przygotowanie wyceny nieruchomości

    23. Przeprowadzenie rokowań

    24. Wydawanie decyzji o wywłaszczeniu i odszkodowaniu

    25. Wnioskowanie o wpis w księdze wieczystej informacji o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego, o jej wykreślenie oraz o ujawnienie nowego stanu prawnego wynikającego z decyzji

    26. Ograniczanie sposobu korzystania z nieruchomości

    27. Przeprowadzanie rokowań

    28. Wydawanie decyzji

    29. Wnioskowanie o wpis w księdze wieczystej

    30. Wydawanie decyzji o przejęciu na własność państwa o nieuregulowanym stanie prawnym w trybie postępowania o wywłaszczeniu

    31. Zwrot wywłaszczonych nieruchomości

    32. Przygotowanie dokumentacji geodezyjnej

    33. Przygotowanie wyceny nieruchomości

    34. Ustalanie wysokości odszkodowania

    35. Wydawanie decyzji o zwrocie nieruchomości i odszkodowań

    36. Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz posiadaczy i użytkowników

  4. Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych:

    1. Prowadzenie postępowania i ustalanie w drodze decyzji odszkodowania za nieruchomości objęte decyzją Zrid przy zastosowaniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami

    2. Stwierdzenie w drodze decyzji ustanowienia trwałego zarządu nieruchomości nabytych na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi na rzecz właściwej jednostki samorządu

  5. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności:

    1. Przygotowanie wyceny nieruchomości

    2. Wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz ustalanie opłat z tego tytułu

    3. Udzielenie bonifikat za zgodą Wojewody

  6. Dekretu z dnia 8 sierpnia 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych praw własności nieruchomości przyjętych na cele reformy rolnej:

    1. Stwierdzenie czy nieruchomość podlega działaniu dekretu o reformie rolnej

    2. Składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej wraz z niezbędną dokumentacją

  7. Ustawy z dnia 29czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:

    1. Ustalanie, które nieruchomości stanowią mienie gromadzkie lub wspólnotę gruntową

    2. Ustalanie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej

  8. Ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków och rodzin o zmianie ustawy o podatku rolnym:

    • przekazywanie na własność działki pod budynkiem stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności

  9. Ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników:

    • nadawanie na własność działki przyznanej do bezpłatnego użytkowania oraz gruntu związanego z lokalem mieszkalnym lub budynkiem przekazanym do użytkowania

  10. Ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych:

    • przekazywanie gruntów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania pod rodzinne ogrody działkowe w nieodpłatne użytkowanie Polskiemu Związkowi Działkowców względnie mogą być nieodpłatnie w użytkowanie wieczyste

  11. Ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

    1. Przekazywanie na wniosek Ministra Obrony Narodowej w trwały zarząd gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa

    2. Przejmowanie nieruchomości pozostających w zarządzie organów wojskowych zbędnej na cele obronności i bezpieczeństwa państwa

  12. Ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych:

    1. Wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji wraz z ustalaniem należności i opłat

    2. Określanie obowiązków związanych z wyłączeniem gruntów z produkcji

    3. Ustalanie kar i opłat za niezgodne z przepisami ustawy wyłączenie gruntów z produkcji

    4. Nakładanie obowiązku zdjęcia wierzchniej warstwy gleby

    5. Wydawanie decyzji w sprawie zapobiegania degradacji gruntów

    6. Wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania gruntów zdewastowanych lub zdegradowanych

    7. Kontrola wykonywania przepisów ustawy

  13. Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa:

    1. Przygotowanie wyceny nieruchomości

    2. Występowanie do Wojewody o zgodę na zbycie

    3. Przygotowanie niezbędnej dokumentacji do zawarcia umowy cywilno - prawnej

    4. Przygotowanie protokołów uzgodnień

  14. Ustawy z dnia 20 lutego1997 r. o stosunku do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej:

    • występowanie przed Komisją Regulacyjną ds. Gmin Wyznaniowych Żydowskich

  15. Ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców:

    • Przygotowanie wniosku o wydanie przez Sąd orzeczenia o nieważności nabycia nieruchomości

  16. Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece:

    • zawiadamianie sądu właściwego do prowadzenia księgi wieczystej o każdej zmianie właściciela nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub Powiatu, dla której założona jest księga wieczysta

  17. Ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego:

    • stwierdzanie w drodze decyzji wygaśnięcia trwałego zarządu nieruchomości jednostki organizacyjnej podporządkowanej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej w stosunku do przekazanej nieruchomości

  18. Ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa:

    1. Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do zawarciu umowy pomiędzy starostą a podatnikiem o przeniesieniu prawa własności rzeczy lub praw majątkowych w zamian za wygaśnięcie zobowiązania podatkowego

    2. Zawiadamianie Urzędu Skarbowego o zawarciu takiej umowy

  19. Ustawy z dnia 21czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego:

    1. Ustalanie stawki czynszu w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu powiatu - przygotowanie projektów uchwał

    2. Przygotowanie projektu zarządzenia w sprawie stawek czynszu za lokale Skarbu

  20. Ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa:

    • wydawanie decyzji o przekazaniu nieruchomości rolnych nabytych przez Skarb Państwa na podstawie odrębnych przepisów

  21. Ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną:

    1. Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do nabycia przez Powiat mienia z mocy prawa i na wniosek

    2. Obsługa Komisji Inwentaryzacyjnej

    3. Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do nabycia przez Powiat gruntów zajętych pod drogi Powiatowe

    4. Przygotowanie wniosków do Wojewody o potwierdzenie nabycia przez Powiat gruntów zajętych pod drogi

    5. Przygotowanie wniosków o wpis w księdze wieczystej prawa własności gruntów stanowiących drogi powiatowe

  22. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym:

    1. Przygotowanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawach dotyczących zasad nabycia i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata

    2. Przygotowanie projektów sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami Powiatu

    3. Przygotowanie materiałów dla Zarządu Powiatu z zakresu gospodarowania nieruchomościami Powiatu

  23. Ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów:

    1. Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania scaleniowego lub wymiennego prowadzenie postępowania

    2. Zatwierdzenie w drodze decyzji projektu scalenia gruntów

    3. Wprowadzenie uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów

    4. Przygotowanie wniosków oraz niezbędnej dokumentacji do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych

    5. Zatwierdzanie w drodze decyzji projektu wymiany gruntów

  24. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów:

    1. wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności

    2. informowanie właścicieli gruntów na piśmie o wysokości opłaty jednorazowej oraz wysokości kwoty należnej do zapłaty po uwzględnieniu bonifikaty

    3. wydawanie zaświadczeń stanowiących podstawę do złożenia wniosku przez właściciela gruntu o wykreślenie roszczenia w dziale III księgi wieczystej o wniesienie opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów

  25. Ustawa z dnia 20 lipca 2017r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości:

    1. ewidencjonowanie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w wykazie

    2. sporządzanie wykazów nieruchomości do KZN

    3. sporządzanie opinii o nieruchomościach

    4. przygotowywanie protokołów zdawczo-odbiorczych dotyczących przekazania nieruchomości do/z KZN oraz zmiany w księgach wieczystych

  26. Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym

    1. przygotowanie dokumentacji i przeprowadzenie postępowania

    2. wydanie decyzji

  27. Realizacja innych zadań wynikających ze zmian przepisów prawnych dotyczących zakresu działania wydziału.

  28. Utrzymanie procesów Systemu Zarządzania Jakością.

Informacja wytworzona przez:
Mateusz Bukowski
email: bip@zywiec.powiat.pl
, w dniu:  02‑08‑2013 07:38:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Łukasz Kośniewski tel.:33 860 50 10 fax: 33 860 50 83 , w dniu:  01‑01‑1970 01:00:00
Data ostatniej aktualizacji:
09‑03‑2021 12:40:50
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany article-history-date-create Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
article-history-load-more
article-show-archive