Ogólny opis
 Budowa wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz przebudowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o ile nie prowadzi do zwiększenia dotychczasowego obszaru oddziaływania tych budynków, wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. Przez prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
 Inwestor zamiast dokonania zgłoszenia dotyczącego ww. robót budowlanych, może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
 Wymagane dokumenty
  - Wypełniony formularz zgłoszenia (PB-2a)
  - Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)
  - Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci papierowej w 3 egzemplarzach albo elektronicznej, wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi. Wyżej wymienione projekty powinny być zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy.
  - W przypadku ustanowienia pełnomocnika – pełnomocnictwo (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
  - W przypadku obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej za udzielenia pozwolenia na budowę oraz zatwierdzenia projektu budowlanego- potwierdzenie dokonania opłaty.
  - Klauzula informacyjna RODO dla klientów Starostwa Powiatowego w Żywcu
  
 Sposób dostarczania dokumentów
  - Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów: 
 - Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
  - Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
  - Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
  
   - W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
  
 Opłaty
  - Zwalnia się od opłaty skarbowej zgłoszenia na budowę lub przebudowę w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
  - Termin wniesienia opłaty: obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku.
  - Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  - Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym.
  
 Opłaty skarbowe należy wnosić:
  - na konto Urzędu Miejskiego w Żywcu
  
 Bank PEKAO S.A. O/Żywiec 
 nr 31 1240 4142 1111 0000 4826 6196
  - w kasie Urzędu Miejskiego w Żywcu, Rynek 2.
  - w punkcie ksero w Żywcu, ul. PCK 2.
  
 Terminy i sposób załatwienia sprawy
  - Do wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji, lub nałoży obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w drodze decyzji.
  - W przypadku braku wymaganych dokumentów organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada w drodze postanowienia obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w określonym terminie, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw w drodze decyzji. Nałożenie ww. obowiązku przerywa bieg terminu 21 dni na wniesienie przez organ sprzeciwu.
  - Zgłoszenie robót budowlanych jest ważne nie dłużej niż 3 lata od określonego w zgłoszeniu terminu rozpoczęcia budowy lub wykonywania robót.
  - W przypadku zgłoszenia budowy wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, właściwy organ zamieszcza na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 60 dni, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu w terminie 3 dni od dnia: 
 - doręczenia zgłoszenia – informację o dokonaniu zgłoszenia, zawierającą imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu,
  - wniesienia sprzeciwu – informację o dacie jego wniesienia,
  - upływu terminu 21 dni – o braku wniesienia sprzeciwu.
  
   
 Informacje na temat przebiegu sprawy
  - Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
  - Informacje można uzyskać również telefonicznie.
  
 Tryb odwoławczy
  - W przypadku wniesienia sprzeciwu przez tut. organ przysługuje stronom postępowania odwołanie.
  - Odwołanie od rozstrzygnięcia sprawy wnosi się w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem tu. Organu, przy pomocy formularza elektronicznego opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, pismem poczta tradycyjną lub osobiście w siedzibie urzędu.
  - Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  - W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna
  
 Przetwarzanie danych osobowych
 Informacje o przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Żywcu w zakładce OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH bądź pod linkiem: https://bip-pzzywiec.finn.pl/bipkod/025