Ogólny opis
  - Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.
  - Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który: 
 - Posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  - Nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość.
  - Nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej.
  - Posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań.
  - Posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.
  - Zatrudnia uprawnionych diagnostów.
  
   - Organem właściwym do prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów jest starosta właściwy ze względu miejsce wykonywania działalności objętej wpisem.
 W przypadku miast na prawach powiatu organem właściwym do prowadzenia ww. rejestru jest prezydent miasta.  - W przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą w jednostkach organizacyjnych położonych na obszarze różnych powiatów, jest on obowiązany uzyskać wpis w odrębnych właściwych rejestrach na każdą z tych jednostek.
  
 Wymagane dokumenty
  - Wypełniony formularz wniosku.
  - Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
  - Oświadczenie przedsiębiorcy o kompletności i zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku oraz o znajomości i spełnianiu warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
  - Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
  
 Sposób dostarczania dokumentów
  - Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów: 
 - Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP
 wybierając formularz/ / usługę "pismo ogólne do urzędu" opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.  - Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
  - Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
  
   
 Wydział Komunikacji Żywiec
 34-300 Żywiec Al. Wolności 2
 Dokumenty do wglądu okazuje się urzędnikowi prowadzącemu sprawę.
  - Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
  - W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
  
 Opłaty
  - Opłata skarbowa za dokonanie wpisu do rejestru: 412 PLN.
  - Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
 Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.  - Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  - Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
  
 Terminy i sposób załatwienia sprawy
  - W terminie 7 dni od złożenia kompletnego wniosku wydawane jest zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.
  - Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę: 
 - Poprzez pocztę tradycyjną.
  - Osobiście w siedzibie urzędu.
  
   - W przypadku odmowy dokonania wpisu w terminie do 1 miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.
 W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.  - Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę: 
 - Drogą elektroniczną poprzez skrzynkę kontaktową ePUAP.
  - Poprzez pocztę tradycyjną.
  - Osobiście w siedzibie urzędu.
  
   - O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
  
 Informacje na temat przebiegu sprawy
  - Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
  - Informacje można uzyskać również telefonicznie.