Ogólny opis
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 19a ustawy Prawo budowlane, budowa sieci elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, telekomunikacyjnych, nie wymaga pozwolenia na budowę, ale w myśl art. 30 ust. 1 pkt 1 wymaga zgłoszenia właściwemu organowi.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz zgłoszenia (PB-2)
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)
- Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci papierowej w 3 egzemplarzach albo elektronicznej, wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi. Ww. projekty powinny być zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika – pełnomocnictwo (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za zgłoszenie robót budowlanych.
- Klauzula informacyjna RODO dla klientów Starostwa Powiatowego w Żywcu.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Zgłoszenie budowy sieci: elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1kV, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, telekomunikacyjnych podlega opłacie skarbowej w wysokością
- 2143,00 PLN - o długości sieci powyżej 1 kilometra, od którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu,
- 105,00 PLN - o długości sieci do 1 kilometra, od którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu.
- Termin wniesienia opłaty: obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym.
Opłaty skarbowe należy wnosić: na konto Urzędu Miejskiego w Żywcu :
Bank PEKAO S.A. O/Żywiec
nr 31 1240 4142 1111 0000 4826 6196
- w kasie Urzędu Miejskiego w Żywcu, Rynek 2.
- w punkcie ksero w Żywcu, ul. PCK 2.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Do wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji, lub nałoży obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w drodze decyzji.
- W przypadku braku wymaganych dokumentów organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada w drodze postanowienia obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w określonym terminie, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw w drodze decyzji. Nałożenie ww. obowiązku przerywa bieg terminu 21 dni na wniesienie przez organ sprzeciwu.
- Zgłoszenie robót budowlanych jest ważne nie dłużej niż 3 lata od określonego w zgłoszeniu terminu rozpoczęcia budowy lub wykonywania robót.
- W przypadku zgłoszenia budowy sieci, właściwy organ zamieszcza na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 60 dni, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu w terminie 3 dni od dnia:
- doręczenia zgłoszenia – informację o dokonaniu zgłoszenia, zawierającą imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu,
- wniesienia sprzeciwu – informację o dacie jego wniesienia,
- upływu terminu 21 dni – o braku wniesienia sprzeciwu.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie 33 860 50 76.
Tryb odwoławczy
- W przypadku wniesienia sprzeciwu przez tut. organ przysługuje stronom postępowania odwołanie.
- Odwołanie od rozstrzygnięcia sprawy wnosi się w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem tu. Organu, przy pomocy formularza elektronicznego opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, pismem poczta tradycyjną lub osobiście w siedzibie urzędu.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Przetwarzanie danych osobowych
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Żywcu w zakładce OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH bądź pod linkiem: https://bip-pzzywiec.finn.pl/bipkod/025