Wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów
 
   Ogólny opis
  - Prowadzenie zbierania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia.
  - Zezwolenie na prowadzenie zbierania odpadów wydaje: 
 - marszałek województwa jest organem właściwym:
 a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
 b) do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, w przypadku, gdy maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 Mg,  - regionalny dyrektor ochrony środowiska - na terenach zamkniętych,
  - starosta (prezydent miasta w miastach na prawach powiatu) – w pozostałych przypadkach.
  
   - Zezwolenie na zbieranie odpadów jest wydawane w drodze decyzji, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
  
 Wymagane dokumenty
  - Wypełniony formularz wniosku.
  - Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością, na której będą wyznaczone miejsca magazynowania zbieranych czasowo odpadów.
  - Dokument potwierdzający wniesienie wymaganej opłaty skarbowej.
  - Kopię decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest ona wymagana.
  - Zaświadczenie o niekaralności dotyczące:
 - posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
 - wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 06.06.1997 r. – Kodeks karny.  - Zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28.10.2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.
  - Oświadczenie o niekaralności dotyczące:
 - posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
 - wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 w ustawie z dnia 14.12.2012 r. o odpadach.*  - Oświadczenie, że w stosunku do:
 - posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
 - posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność jako osoba fizyczna w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach.*  - Oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego
 przedsiębiorcy:
 - w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów  uwzględniającego   zbieranie   i   przetwarzanie odpadów - lub któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 194 z dnia 14.12.2012 r. o odpadach, w ostatnich 10 latach, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł, za   naruszenia   popełnione   w   czasie,   gdy   jest   lub   był   wspólnikiem, prokurentem,   członkiem   rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego przedsiębiorcy.*
 Oświadczenia, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 3–5 w ustawie z dnia 14.12.2012 r. o odpadach, składa się pod   rygorem   odpowiedzialności   karnej   za   składanie   fałszywych   zeznań.*
   - Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku, gdy dla terenu którego dotyczy wniosek, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba, że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane.
  - Operat przeciwpożarowy zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, wykonany przez:
 - rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, o którym mowa w rozdziale 2a ustawy z dnia 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej – w przypadku gdy organem właściwym jest marszałek województwa albo regionalny dyrektor ochrony środowiska. - albo osobę, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej – w przypadku gdy organem właściwym jest starosta.  
 Składający oświadczenie jest obowiązany   do   zawarcia   w   nim   klauzuli   następującej   treści:   „ Jestem   świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.  Klauzula   ta   zastępuje   pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
   - Uzgodnienie (w formie postanowienia) ze strony komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dotyczące wymienionego powyżej operatu przeciwpożarowego.
 UWAGA !!! Obowiązku wykonania i przedkładania operatu przeciwpożarowego oraz uzgodnienia, o których mowa powyżej, nie stosuje się w przypadku zezwoleń na zbieranie odpadów, zezwoleń na przetwarzanie odpadów oraz pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających zbieranie lub przetwarzanie odpadów, które dotyczą wyłącznie odpadów niepalnych.  - Do wniosku o wydanie zezwolenia na: zbieranie odpadów niebezpiecznych, przetwarzanie odpadów poprzez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych, zbieranie odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, przetwarzanie odpadów komunalnych lub pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych,
 - posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych, dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania, albo umowę dzierżawy nieruchomości sporządzone zgodnie z wymogiem określonym w art. 41b ust. 1 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach.  - Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  
 Sposób dostarczania dokumentów
  - Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów: 
 - Poprzez pocztę tradycyjną na adres:
 Starostwo Powiatowe w Żywcu
 Wydział Ochrony Środowiska
 ul. Krasińskiego 13, 34-300 Żywiec  - Bezpośrednio w urzędzie Starostwa Powiatowego w Żywcu przy ul. Krasińskiego 13
 w Biurze Podawczym  - Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
  
   - Dokumenty, które mają być dostarczone jako oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
  - W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Zgłaszający zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
  
 Opłaty
  - Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia: 616 PLN.
  - Opłata za wydanie decyzji innej niż wymieniona w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej – 10,00 PLN.
  - Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
 Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.  - Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
 Opłaty skarbowej można dokonać w kasie Urzędu Miejskiego w Żywcu, na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Żywcu:
 BANK PEKAO S.A. O/Żywiec 31 1240 4142 1111 0000 4826 6196, w Urzędzie Skarbowym w Żywcu przy ul. Krasińskiego 11- pok. nr 2.    - Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
  
 Terminy i sposób załatwienia sprawy
  - W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna o zezwoleniu bądź odmowie wydania zezwolenia na zbieranie odpadów. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  - Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę: 
 - Drogą elektroniczną poprzez skrzynkę kontaktową ePUAP.
  - Poprzez pocztę tradycyjną.
  - Osobiście w siedzibie urzędu.
  
   - O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
  - W każdym przypadku kopię wydanej decyzji starosta przekazuje marszałkowi województwa, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska oraz wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta - właściwym ze względu na miejsce zbierania odpadów.
  
 Informacje na temat przebiegu sprawy
  - Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
  - Informacje można uzyskać również telefonicznie.
  
       Pliki do pobrania
  21‑07‑2021 12:49:21 
      Dokumenty:
      Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
  Typ dokumentu:
 application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
     Liczba pobrań:
 Trwa wczytywanie
              Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
  Typ dokumentu:
 application/pdf
     Liczba pobrań:
 Trwa wczytywanie
                     
     Informacja wytworzona przez:
     Informacja wprowadzona do BIP przez:
     Data ostatniej aktualizacji:
 15‑09‑2021 09:05:54 
    Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie