Wydanie tablic indywidualnych
Ogólny opis
- Dla pojazdów zarejestrowanych na terenie RP wymogiem jest powiadomienie o każdorazowym zbyciu lub nabyciu pojazdu w terminie do 30 dni. Właściciel, który nie zawiadomi starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 PLN.
- Tablice indywidualne dla danego pojazdu można zamówić tylko dla pojazdów samochodowych (czyli nie są wydawane m.in. dla motorowerów) w następujących przypadkach:.
- w przypadku rejestracji pojazdu,
- w przypadku, gdy ma być dokonana wymiana tablic podczas rejestracji,
- w przypadku, gdy nastąpiło zgubienie, kradzież lub zniszczenie w stopniu powodującym nieczytelność dotychczasowych tablic,
- w przypadku, gdy dotychczasowe tablice są czarne.
- Tablice indywidualne zawierają: wyróżnik województwa oraz wyróżnik indywidualny.
- Wyróżnik ten może się składać z liter i cyfr w liczbie od 3 do 5 z zastrzeżeniem, że nie więcej niż 2 ostatnie litery można zastąpić cyfra. Wyróżnik indywidualny może być tworzony z następujących liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
- Wyróżnik indywidualny jest określany przez właściciela pojazdu. Wyróżnik indywidualny stanowi wyraz, skrót lub określenie w języku polskim, nie może zawierać treści obraźliwych lub niezgodnych z zasadami współżycia społecznego.
- Tablice indywidualne są przypisane do danego pojazdu, ale nie do właściciela pojazdu. Dotychczasowy właściciel pojazdu, na którego wniosek były wydane tablice indywidualne, w przypadku sprzedaży pojazdu nie może zachować, ani też zamówić tych samych tablic dla innego pojazdu.
- Tablice indywidualne wydane już dla danego pojazdu w innym urzędzie w trakcie kolejnej rejestracji pojazdu w kolejnym urzędzie są jedynie legalizowane (zmieniane są im znaki legalizacyjne), a nie złomowane, jeśli nie następuje zmiana właściwości miejscowej organu prowadzącego ewidencję tablic indywidualnych (dotyczy rejestracji w obrębie jednego województwa).
- Na okres oczekiwania na odbiór zamówionych tablic indywidualnych można otrzymać tablice tymczasowe.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
- Dokumenty są wymagane takie, jak zgodnie z procedurą postępowania w kartach usług odpowiednio dla:
- Pierwsza rejestracja fabrycznie nowego pojazdu zakupionego na terytorium RP.
- Rejestracja pojazdu powierzonego przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną.
- Rejestracja pojazdu zarejestrowanego dotychczas w innym mieście/ starostwie.
- Rejestracja pojazdu zarejestrowanego w tym samym mieście/ starostwie.
- Wymiana zniszczonych tablic rejestracyjnych.
- Wymiana czarnych tablic rejestracyjnych.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
- Dokumenty do wglądu należy przedstawić:
- W sytuacji bezpośredniego kontaktu z urzędem - przy składaniu wniosku.
- W sytuacji korzystania ze skrzynki ePUAP - dostarczyć bezpośrednio do urzędu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Opłata za wydanie tablic indywidualnych:
- dla tablic samochodowych: 1000 PLN
- dla tablicy motocyklowej: 500 PLN
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Średni czas oczekiwania na otrzymanie tablic indywidualnych wynosi ok. 3 tygodni.
- Dokumenty i tablice odbierane są osobiście za potwierdzeniem odbioru.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Pliki do pobrania
13‑09‑2021 09:58:01
Dokumenty:
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Data ostatniej aktualizacji:
18‑07‑2023 09:51:44
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie