Dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o przystosowaniu pojazdu do ciągnięcia przyczepy (HAK), nauki jazdy (L), usług taksówkowych (TAXI)
Ogólny opis
- Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę (w miastach na prawach powiatu - prezydenta miasta) o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
- W celu dokonania wpisu w dowodzie rejestracyjnym należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Dowód rejestracyjny.
- Karta pojazdu, jeżeli była wydana.
- Zaświadczenie z przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego pojazdu.
- Dokument określający tożsamość właściciela:
- Osoba fizyczna: dowód osobisty.
- Osoby prawne:
- Dokumenty upoważniające do reprezentowania podmiotu wraz z dowodem osobistym.
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne:
- Dokument tożsamości - dla każdej osoby fizycznej, na którą jest zarejestrowany pojazd lub upoważnienia w razie ich nieobecności.
- Umowa spółki zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym - w przypadku spółki cywilnej.
- Umowa obowiązkowego ubezpieczenia OC (do wglądu).
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Dokumenty wymienione powyżej są dokumentami które najczęściej są używane podczas czasowego wycofania pojazdów z ruchu – lecz w sprawach szczególnie skomplikowanych po weryfikacji dokumentacji w Urzędzie może być konieczne dostarczenie dokumentów, które nie są wymienione w powyższym wykazie.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP
wybierając formularz/ / usługę "pismo ogólne do urzędu" opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym. - Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
- Dokumenty do wglądu należy przedstawić:
- W sytuacji bezpośredniego kontaktu z urzędem - przy składaniu wniosku.
- W sytuacji korzystania ze skrzynki ePUAP - dostarczyć bezpośrednio do urzędu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku.
- Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Wniosek jest wolny od opłat.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Niezwłocznie, po złożeniu wymaganych dokumentów, dokonywana jest adnotacja w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie pojazdu - o ile została wydana - zgodnie z wnioskiem.
- W przypadku odmowy w terminie do 1 miesiąca wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie dokonania ww. wpisu do dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jeżeli była wydana.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Pliki do pobrania
02‑09‑2021 12:04:16
Dokumenty:
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Klauzula RODO.docx 02‑09‑2021 12:04:32
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Klauzula RODO.pdf 02‑09‑2021 12:04:32
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Data ostatniej aktualizacji:
06‑10‑2021 12:07:56
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie