Ogólny opis
- Przy projektowaniu obiektów budowlanych, w przypadkach szczególnie uzasadnianych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych.
- Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, a w stosunku do obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego – ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz nie powinno powodować pogorszenia warunków zdrowotno – sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych.
- Właściwy organ administracji architektoniczno – budowlanej w drodze postanowienia udziela bądź odmawia zgody na odstępstwo, po uzyskaniu upoważnienia ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane. Zgoda na odstępstwo musi być uzyskana przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę.
Wymagane dokumenty
- Indywidualny wniosek zawierający:
- charakterystykę obiektu ( w tym opis istniejącego stanu zagospodarowania działki objętej wnioskiem oraz nieruchomości sąsiednich, przeznaczenie terenu, nazwę i opis zamierzenia inwestycyjnego oraz jego wpływu na środowisko lub nieruchomości sąsiednie),
- szczegółowe uzasadnienie konieczności wprowadzenia odstępstwa,
- propozycje rozwiązań zamiennych,
- pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków w zakresie wnioskowanego odstępstwa (w przypadku obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków lub do gminnej ewidencji zabytków oraz innych obiektów budowlanych usytuowanych na obszarach objętych ochroną konserwatorską )
- ekspertyzę rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych (w przypadku odstępstwa od przepisów dotyczących bezpieczeństwa pożarowego)
- pozytywną opinię w zakresie proponowanych rozwiązań państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (w przypadku odstępstw dotyczących wymagań higienicznych i zdrowotnych)
- Projekt zagospodarowania działki lub terenu, a jeżeli odstępstwo mogłoby mieć wpływ na środowisko lub nieruchomości sąsiednie – również projekt zagospodarowania tych nieruchomości, z uwzględnieniem istniejącej i projektowanej zabudowy.
- Pozytywna opinia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w odniesieniu do obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków oraz innych obiektów budowlanych usytuowanych na obszarze objętych ochroną konserwatorską.
- W zależności od potrzeb – pozytywna opinia innych zainteresowanych organów.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika – pełnomocnictwo (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
- Klauzula informacyjna RODO dla klientów Starostwa Powiatowego w Żywcu.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Wniosek jest wolny od opłat.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym.
Opłaty skarbowe należy wnosić:
Na konto Urzędu Miejskiego w Żywcu
Bank PEKAO S.A. O/Żywiec
nr 31 1240 4142 1111 0000 4826 6196
- w kasie Urzędu Miejskiego w Żywcu, Rynek 2.
- w punkcie ksero w Żywcu, ul. PCK 2.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Postanowienie o zgodzie na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych następuje do 1 miesiąca od uzyskania przez organ upoważnienia ministra do udzielenia zgody na odstępstwo.
- Dokumenty mogą być złożone przez Wnioskodawcę poprzez pocztę tradycyjną, osobiście w urzędzie lub elektronicznie (potwierdzone podpisem, który musi być uwierzytelniony przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20 a ust.1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zgodnie z art. 63 §3a Kodeksu postępowania administracyjnego – podpis elektroniczny.
- Dokumenty mogą być odebrane przez Wnioskodawcę poprzez pocztę tradycyjną, elektroniczną lub osobiście w siedzibie urzędu.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Tryb odwoławczy
- Nie występuje.
Przetwarzanie danych osobowych
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Żywcu w zakładce OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH bądź pod linkiem: https://bip-pzzywiec.finn.pl/bipkod/025