Wymiana praw jazdy "starego typu" na dokumenty zgodne z obowiązującym wzorem
Ogólny opis
- W związku z wejściem w życie z dniem 25 lutego 2016 r. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, elektroniczne formularze do złożenia wniosku drogą elektroniczną zostaną udostępnione po opublikowaniu wzoru przez ministerstwo w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów.
- Prawa jazdy wydane przed 01.07.1999r. (papierowe) straciły ważność z dniem 30.06.2006 r.
Dokumenty nie wymienione w wyznaczonym terminie podlegają wymianie w dowolnym czasie. - Osoby posiadające prawa jazdy wydane do dnia 18.01.2013 r. obowiązane są dokonać ich wymiany, na prawa jazdy zgodne z nowym wzorem, w okresie od dnia 19.01 2028 r. do dnia 18.01.2033 r. lub w terminie wcześniejszym na wniosek posiadacza prawa jazdy. Podlegające wymianie prawa jazdy, wydane na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zachowują ważność w okresie, na jaki zostały wydane, nie dłużej niż do terminów wymiany, pod rygorem utraty ważności dokumentu.
- Prawo jazdy wydaje, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, starosta (w miastach na prawach powiatu - prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się.
- W celu wymiany prawa jazdy należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.
- Kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
- Zdjęcie powinno być:
- kolorowe,
- aktualne ( fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku),
- wyraźne,
- ostre,
- wykonane na jednolitym jasnym tle,
- w wymiarach: 35 x 45 mm,
- powinno odwzorowywać naturalny kolor skóry,
- powinno obejmować wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Uwaga! - jeśli posiadasz wrodzone lub nabyte wady wzroku, możesz zrobić fotografię w ciemnych okularach. Dodatkowo do wniosku załącz orzeczenie o niepełnosprawności (osoba do 16 roku życia), lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (osoba, która ukończyła 16 lat) z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.).
- jeśli nosisz nakrycie głowy zgodnie z religią, którą wyznajesz - możesz je mieć na zdjęciu, jeśli twarz będzie nadal widoczna. Dodatkowo do wniosku załącz zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Parametry wymagane dla zdjęcia dostarczonego na płycie CD: - Format JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej,
- Plik nie może być większy niż 100 kB,
- Przestrzeń barw : sRGB,
- Szerokość zdjęcia musi być równa 260 pikseli,
- Wysokość zdjęcia musi być równa 337 pikseli,
- Głębia kolorów jest równa 24 bity na piksel,
- Zdjęcie nie może być starsze niż 180 dni.
- Skan podpisu - w przypadku składania wniosku w postaci elektronicznej.
- Kserokopia posiadanego prawa jazdy - dwustronna.
- Dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (do wglądu).
W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. - Dodatkowe parametry załączników w przypadku składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego:
Parametry wymagane dla zdjęcia (załączonego do wniosku elektronicznego): - Plik JPEG z nagłówkiem EXIF w wersji 2.1 lub nowszej zawierający datę wykonania zdjęcia. Zalecane jest także umieszczenie w nagłówku EXIF nazwy i danych adresowych zakładu fotograficznego, w którym zostało wykonane zdjęcie.
- Przestrzeń barw: sRGB.
- Głębia kolorów: 24 bity.
- Rozdzielczość zdjęcia: 480x615 pikseli.
- Rozmiar pliku nie większy niż 100KB.
- Kompresja: poziom jakości JPEG nie mniejszy niż 80/100.
Parametry wymagane dla skanu podpisu interesanta (załączonego do wniosku elektronicznego): - Skan w formacie JPEG wykonany na jednolitym jasnym tle (białe), pozbawiony zabrudzeń, ramek, linii ułatwiających pisanie, itp. Podpis do skanowania musi być złożony czarnym długopisem lub piórem.
- Przestrzeń barw : greyscale (skala odcieni szarości).
- Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: min 300 x 111 pikseli.
- Kompresja: poziom jakości JPEG nie mniejszy niż 80/100.
Parametry wymagane dla pozostałych załączników (załączonych do wniosku elektronicznego): - Skan w formacie JPEG.
- Przestrzeń barw : greyscale lub sRGB.
- Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: max 2500 x 3500 pikseli.
- Rozmiar pliku nie większy niż 200 KB.
- Kompresja: dla obrazów JPEG poziom jakości nie mniejszy niż 80/100.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
Wydział Komunikacji Żywiec
34-300 Żywiec Al. Wolności 2
Dokumenty do wglądu okazuje się urzędnikowi prowadzącemu sprawę.
-
Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
-
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Kwota opłaty: 100 PLN.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej. - Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- W przypadku złożenia kompletnego wniosku, prawo jazdy wydaje się niezwłocznie. W sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego w terminie do 30 dni. W sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
- W przypadku wydania decyzji o wydaniu prawa jazdy, otrzymanie nowego prawa jazdy uzależnione jest od zwrotu dotychczas posiadanego dokumentu do kierowania pojazdami mechanicznymi.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Pliki do pobrania
31‑08‑2021 13:12:49
Dokumenty:
Klauzula RODO.pdf 01‑09‑2021 16:18:37
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Klauzula RODO.docx 01‑09‑2021 16:16:38
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Data ostatniej aktualizacji:
20‑07‑2023 07:53:52
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie