Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę


Ogólny opis

  1. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy Prawo Budowlane roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę. Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
  2. W art. 29 i 30 prawa budowlanego wymienione są obiekty oraz roboty budowlane, które nie wymagają pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia ich wykonania właściwemu organowi.
  3. Inwestor, spełniający warunki do uzyskania pozwolenia na budowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, może żądać wydania odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Decyzja jest ważna przez czas w niej oznaczony, jednak nie dłużej niż rok.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku (PB-1)
  2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5).
  3. Trzy egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi. Projekt budowlany powinien zawierać:
    1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący: określenie granic działki lub terenu, usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci uzbrojenia terenu, sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich.
    2. Projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia, a w stosunku do obiektów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 – również opis dostępności dla osób niepełnosprawnych. Powyższego nie stosuje się do projektu budowlanego budowy lub przebudowy urządzeń budowlanych bądź podziemnych sieci uzbrojenia terenu, jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w projekcie zagospodarowania działki lub terenu.
    3. Stosownie do potrzeb:
      1. w przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej, oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
      2. w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych.
    4. Informację o obszarze oddziaływania obiektu.
    5. Ponadto projekt budowlany powinien być zgodny z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. z 2012 r. poz. 462 z późn. zm.).
  4. Zaświadczenie projektanta (projektantów) o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego aktualne na dzień opracowania projektu budowlanego.
  5. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
  6. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej. Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
  7. Decyzja o warunkach zabudowy nie jest wymagana w sytuacji obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze objętym zamierzeniem budowlanym.
  8. Pozwolenie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub obszarze wpisanym do rejestru zabytków.
  9. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
  10. Decyzję o pozwoleniu wodnoprawnym.
  11. Decyzję zezwalającą na wyłączenie z produkcji gruntów rolnych lub gruntów leśnych przeznaczone na cele nierolnicze i nieleśne.
  12. Zezwolenie na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu.
  13. Zgoda na usytuowanie obiektu budowlanego przy drodze w odległości mniejszej niz określona w art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych.
  14. Klauzula informacyjna RODO dla klientów Starostwa Powiatowego w Żywcu.

Sposób dostarczania dokumentów

  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. Korzystając z portalu https://e-budownictwo.gunb.gov.pl.
    2. Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
    3. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    4. Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
  2. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.

Opłaty

  1. Wydanie pozwolenia na budowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części podlega opłacie skarbowej w wysokości zależnej od rodzaju zamierzenia budowlanego:
    1. Budynek przeznaczony na wykonywanie w nim działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna: za każdy m2 powierzchni użytkowej - 1,00 PLN (nie więcej niż 539,00 PLN).
    2. Budynek służący celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym - 14,00 PLN.
    3. Inny budynek - 48,00 PLN.
    4. Studnia oraz urządzenia do usuwania nieczystości stałych i ścieków - 20,00 PLN.
    5. Budowla związana z produkcją rolną - 112,00 PLN.
    6. Inna budowla - 155,00 PLN.
    7. Urządzenia budowlane związane z obiektem budowlanym - 91,00 PLN.
  2. W przypadku przebudowy istniejącego obiektu opłata skarbowa wynosi 50% stawek określonych w pkt 1.
  3. W przypadku wydawania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku.
  4. W przypadku wydawania pozwolenia na budowę obejmującego więcej niż jeden obiekt budowlany wymieniony powyżej, opłatę skarbową pobiera się od każdego obiektu odrębnie.
  5. Zwalnia się od opłaty skarbowej pozwolenia na budowę:
    1. W sprawach budownictwa mieszkaniowego.
    2. W sprawach budowy lub remontu obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych.
    3. Budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne.
    4. Dotyczące remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.
  6. Za zatwierdzenie projektu budowlanego (o ile nie została pobrana taka opłata przy usłudze zatwierdzenia projektu budowlanego) - 47 PLN.
  7. Termin wniesienia opłaty: obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku.
  8. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  9. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym.

Opłaty skarbowe należy wnosić:

  1. na konto Urzędu Miejskiego w Żywcu

Bank PEKAO S.A. O/Żywiec 

nr 31 1240 4142 1111 0000 4826 6196

  1. w kasie Urzędu Miejskiego w Żywcu, Rynek 2.
  2. w punkcie ksero w Żywcu, ul. PCK 2.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Decyzja wydawana jest niezwłocznie, w terminie 1 miesiąca. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin wynosi 2 miesiące od złożenia wniosku.
  2. Do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.
  3. Dokumenty mogą być złożone przez Wnioskodawcę poprzez pocztę tradycyjną, osobiście w urzędzie lub elektronicznie  (potwierdzone podpisem, który musi być uwierzytelniony przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20 a ust.1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zgodnie z art. 63 §3a Kodeksu postępowania administracyjnego – podpis elektroniczny.
  4. Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza kompletność i zgodność projektu budowlanego z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy, w tym techniczno-budowlanymi. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych braków, określając termin ich uzupełnienia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.
  5. Dokumenty mogą być odebrane przez Wnioskodawcę poprzez pocztę tradycyjną, elektroniczną lub osobiście w siedzibie urzędu.

Informacje na temat przebiegu sprawy

  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
  2. Informacje można uzyskać również telefonicznie.

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie od rozstrzygnięcia sprawy wnosi się w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem tu. Organu, przy pomocy formularza elektronicznego opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, pismem poczta tradycyjną lub osobiście w siedzibie urzędu.
  2. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  3. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Przetwarzanie danych osobowych

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Żywcu w zakładce OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH bądź pod linkiem :  https://bip-pzzywiec.finn.pl/bipkod/025

Pliki do pobrania

04‑05‑2021 14:07:57
Dokumenty:
Plik docx PB-1_wniosek_o_pozwolenie_na_budowe.docx
12‑03‑2024 09:04:44
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
24KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf PB-1_wniosek_o_pozwolenie_na_budowe.pdf
12‑03‑2024 09:04:44
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
136KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik docx PB-5_oswiadczenie_o_posiadanym_prawie_do_dysponowania_nieruchomoscia_na_cele_budowlane.docx
12‑03‑2024 09:04:44
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
22KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf PB-5_oswiadczenie_o_posiadanym_prawie_do_dysponowania_nieruchomoscia_na_cele_budowlane.pdf
12‑03‑2024 09:04:44
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
121KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik docx Klauzula RODO.docx
27‑09‑2021 10:50:03
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
17KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Klauzula RODO.pdf
27‑09‑2021 10:50:03
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
73KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik docx zrzeczenie_sie_prawa_do_wniesienia_odwołania_od_decyzji.docx
27‑03‑2024 16:03:58
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
22KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf zrzeczenie_sie_prawa_do_wniesienia_odwołania_od_decyzji.pdf
27‑03‑2024 16:03:58
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
96KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Marcin Wolski
email: bip@zywiec.powiat.pl
, w dniu:  04‑05‑2021 14:03:38
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Mateusz Bukowski
email: bip@zywiec.powiat.pl
, w dniu:  04‑05‑2021 14:03:38
Data ostatniej aktualizacji:
27‑09‑2021 10:51:51
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie