Ogólny opis
  - Zgodnie z art. 31 ustawy Prawo Budowlane - pozwolenia nie wymaga rozbiórka:  - budynków i budowli – niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską – o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości;
- obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę, jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki.
 
- Rozbiórka obiektów budowlanych, o których mowa w punkcie 2a, wymaga uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi, w którym należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania tych robót.
Wymagane dokumenty
  - Wypełniony formularz wniosku (PB-3)
- Pisemna zgoda na rozbiórkę właściciela obiektu.
- Szkic usytuowania obiektu budowlanego na mapie przyjętej do zasobów geodezyjnych i kartograficznych.
- Opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia.
- Pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw.
- Projekt rozbiórki w zależności od potrzeb.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika – pełnomocnictwo (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
- W przypadku obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej za udzielenia pozwolenia na rozbiórkę oraz zatwierdzenia projektu rozbiórki- potwierdzenie dokonania opłaty.
- Klauzula informacyjna RODO dla klientów Starostwa Powiatowego w Żywcu.
Sposób dostarczania dokumentów
  - Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:  - Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP
 wybierając formularz/ / usługę "pismo ogólne do urzędu" opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
 
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
  - Wydanie pozwolenia na rozbiórkę podlega opłacie skarbowej w wysokości 36 PLN.
- Zwalnia się od opłaty skarbowej pozwolenia na rozbiórkę:  - W sprawach budownictwa mieszkaniowego.
- Budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne.
- oraz inne obiekty zgodnie z ustawą o Opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r.
 
- Za zatwierdzenie projektu rozbiórki - 47 PLN.
- Termin wniesienia opłaty: obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym.
Opłaty skarbowe należy wnosić:
  - na konto Urzędu Miejskiego w Żywcu
Bank PEKAO S.A. O/Żywiec 
 nr 31 1240 4142 1111 0000 4826 6196
  - w kasie Urzędu Miejskiego w Żywcu, Rynek 2.
- w punkcie ksero w Żywcu, ul. PCK 2.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
  - Decyzja wydawana jest niezwłocznie, w terminie 1 miesiąca. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin wynosi 2 miesiące od złożenia wniosku.
- Do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.
- Dokumenty mogą być złożone przez Wnioskodawcę poprzez pocztę tradycyjną, osobiście w urzędzie lub elektronicznie  (potwierdzone podpisem, który musi być uwierzytelniony przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20 a ust.1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zgodnie z art. 63 §3a Kodeksu postępowania administracyjnego – podpis elektroniczny.
- Dokumenty mogą być odebrane przez Wnioskodawcę poprzez pocztę tradycyjną, elektroniczną lub osobiście w siedzibie urzędu.
Informacje na temat przebiegu sprawy
  - Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Tryb odwoławczy
  - Odwołanie od rozstrzygnięcia sprawy wnosi się w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem tu. Organu, przy pomocy formularza elektronicznego opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, pismem poczta tradycyjną lub osobiście w siedzibie urzędu.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Przetwarzanie danych osobowych
 Informacje o przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Żywcu w zakładce OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH bądź pod linkiem :  https://bip-pzzywiec.finn.pl/bipkod/025