Ogólny opis
- Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku:
- Przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.
- Kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania i zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży.
- Wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę.
- Zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą.
- Udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności.
- Przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.
- wycofania pojazdu z obrotu.
- W przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach. Przepisu nie stosuje się do pojazdów Policji i jednostek ochrony przeciwpożarowej.
- Dokumenty dołączone do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu, sporządzone w języku obcym, dołącza się wraz z ich tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
- Właściciel pojazdu ma obowiązek ubezpieczenia pojazdu, w ramach ubezpieczenia OC.
- W celu wyrejestrowania pojazdu należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
- Dowód własności pojazdu (w przypadku gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż wymieniona w dowodzie rejestracyjnym) - oryginał do wglądu.
- W przypadku demontażu pojazdu:
- Zaświadczenie o demontażu pojazdu, wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu lub prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
- Dowód rejestracyjny lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
- Tablice rejestracyjne.
- W przypadku kradzieży pojazdu:
- Oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (art. 233 Kodeksu karnego), że pojazd został skradziony.
- Zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawione przez właściwy organ.
- Dowód rejestracyjny.
- W przypadku wywozu pojazdu za granicę:
- Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę ze stosownym oświadczeniem lub kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą.
- W przypadku kasacji pojazdu za granicą:
- Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą.
- Dowód rejestracyjny.
- Tablice rejestracyjne.
- W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu:
- Dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu.
- Dowód rejestracyjny.
- Tablice rejestracyjne.
- Dokument potwierdzający wniesienie opłaty na rzecz gminy/miasta.
- Pojazd wycofany z obrotu
- wniosek właściciela,
- decyzja podmiotu wprowadzającego pojazd o wycofaniu z obrotu lub decyzja właściwego organu o wycofaniu pojazdu z obrotu,
- dowód rejestracyjny,
- tablice rejestracyjne.
- Dokument określający tożsamość właściciela:
- Osoba fizyczna: dowód osobisty.
- Osoby prawne:
- Dokumenty upoważniające do reprezentowania podmiotu wraz z dowodem osobistym.
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne:
- Dokument tożsamości - dla każdej osoby fizycznej, na którą jest zarejestrowany pojazd lub upoważnienia w razie ich nieobecności.
- Umowa spółki zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym - w przypadku spółki cywilnej.
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
- W przypadku wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną, dokumenty należy zeskanować, a oryginały dostarczyć do organu rejestrującego.
- Parametry załączników w przypadku składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego:
- Załącznik w formacie JPEG.
- Rozmiar pliku nie większy niż 200 kB.
- Załącznik w formacie PDF.
- Rozmiar pliku nie większy niż 200kB*liczba stron załącznika typu pdf
- Zalecane parametry ze strony interesanta w przypadku wysyłania skanów to:
- Przestrzeń barw : greyscale lub sRGB.
- Rozdzielczość skanu w pikselach [szer. x wys.]: max 2500 x 3500 pikseli.
- Kompresja: dla obrazów JPEG poziom jakości nie mniejszy niż 80/100
Dokumenty wymienione powyżej są dokumentami które najczęściej są używane podczas wyrejestrowania pojazdów – lecz w sprawach szczególnie skomplikowanych po weryfikacji dokumentacji w Urzędzie może być konieczne dostarczenie dokumentów, które nie są wymienione w powyższym wykazie.
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
- Dokumenty do wglądu należy przedstawić:
- W sytuacji bezpośredniego kontaktu z urzędem - przy składaniu wniosku.
- W sytuacji korzystania ze skrzynki ePUAP - dostarczyć bezpośrednio do urzędu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku.
- Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej o wyrejestrowaniu pojazdu – 10 PLN. Z opłaty skarbowej za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu zwolniony jest Wnioskodawca dokonujący wyrejestrowania z powodu trwałej i zupełnej utraty pojazdu.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłata na rzecz gminy/miasta (dot. tylko przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu) – ustalana jest indywidualnie i zależy od rodzaju pojazdu, który podlega wyrejestrowaniu. O wysokości opłaty Wnioskodawca jest informowany w momencie złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Niezwłocznie po złożeniu kompletnego wniosku (w przypadku wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną po dostarczeniu oryginałów dokumentów) wydawana jest decyzja administracyjna o wyrejestrowaniu pojazdu bądź decyzja o odmowie wyrejestrowania pojazdu.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Drogą elektroniczną poprzez skrzynkę kontaktową ePeUP.
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.